Män och mäns hälsa är alldeles uppenbart något tabubelagt. Något man helst inte talar om. Jag är högst förvånad över det. Arbetet med att få män att medverka i den här boken och att berätta har inte varit det lättaste. Även om vissa av männen just vittnar om hur de faktiskt talar om sin hälsa med sina vänner och familj utan problem. En del säger att det är en generationsfråga. Men så är det inte för alla. Långt ifrån alla. Det driver mig starkt. Att berätta. Att få andra att inte känna sig ensamma. Andra män. Att få män att undersöka sig mer. I tid. Att få dem att prata med varandra. Att få dela deras story. Att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform, trots att 80 procent tror att det är bröstcancer, driver mig också hårt. Vi måste lägga mer resurser på detta. Folkbilda. Forska. Hitta botemedel. Varje år drabbas cirka 10 000 i prostatacancer. 2 000 dör. De senaste 20 åren har antalet prostatacancerfall tredubblats. Från 30 000 till 100 000 män som lever med diagnosen.

Det som också driver mig är hur enkelt det är att göra skillnad. Jag gör skillnad. Du kanske gör skillnad? Alla kan vi göra skillnad.

Våren 2012 pratade jag och min konstnärskollega Peter Sköld ihop oss med ambitionen att göra något. Påverka. Jag hade just givit ut boken C, där jag skriver om min kärlekshistoria med den cancersjuka kvinna jag blivit förälskad i och sedan förlorar i denna hemska sjukdom. En fruktansvärd kamp för oss båda. Och oerhört tufft att stå bredvid, hjälplös och utan möjlighet att påverka.

Peters fru har haft cancer så även för honom var detta viktigt. Vårt möte mynnade många timmar senare ut i projektet “Måla Rosa” som kom att bli Cancerfondens stora insamlingskampanj 2012. PR-mässigt den största någonsin. Vi skulle “måla“ Sverige rosa. Sprida kunskap och samla in pengar. Peter och jag blev utsedda till ambassadörer för “Rosa Bandet” och till slut lyckades vi få in knappt en miljon kronor på 31 dagar. Vi gjorde 44 stopp och kommunicerade med över en halv miljon människor innan den rosa bussen rullade in på den tv-sända galan i TV3.

Idén till Rosa kokboken föddes kort därefter och första utgåvan var ett faktum hösten 2014. Efter bara några dagar sålde den slut och var en stor succé. Jag bestämde mig tidigt för att göra en uppföljare och sagt och gjort så kom den året efter. Men i bakhuvudet fanns männens historier. Så viktigt. Så bortglömt på något vis. Därför skrev jag Blå kokboken som släpptes hösten 2017. De tre böckerna ovan har samlat 2,2 miljoner kronor till kampen mot cancer, men framförallt har de spridit kunskap.
Givetvis hoppas jag på en minst lika stor succé återigen. Förutom att samla pengar så hoppas jag också att Blå kokboken ska nå ut till så många som möjligt, för att förhoppnings hjälpa, stödja, inspirera, motivera och till och med underlätta i kampen mot cancer.

Tack till ni underbara män som trots att så få gör det, delar med er av er historia. För er tid och tålamod, inte minst öppenhjärtiga berättelser och smakfulla recept. Tack också alla de samarbetspartners och experter som gör projektet möjligt. Tack! Från botten av mitt hjärta. Snälla läs mer om bokens hjältar här.

En av tre får cancer i Sverige idag. Du har säkert din historia. Alla har vi någon i vår närhet som har drabbats. Kanske är du själv drabbad? Jag drömmer om att vi tillsammans ska kunna förändra. Och rädda liv.

Blå kokboken säljs till förmån för Prostatacancerförbundet.

Tack för att just du är med och bidrar!



Anna Benson föddes 1983 i Småland och blev egenföretagare vid 18 års ålder. Hon är tidigare bordtennisproffs (svensk och fransk mästarinna), men arbetar idag som designer, konstnär och författare. Anna är förtroendevald ambassadör för Tillväxtverket för att främja kvinnligt entreprenörskap i Sverige och är en flitigt anlitad föreläsare runt om i landet, om att våga, att tro på sig själv och att leva sina drömmar. Våren 2012 släppte Anna Benson boken Why not? som handlar om just att våga och att tro på sig själv. Tidigare samma år släpptes debutboken och självbiografin C (2012), som blev väldigt uppmärksammad. Den handlar om att bli förälskad i en kvinna för första gången – och att leva med någon med diagnos en bröstcancer. Annas engagemang mot just cancer är stort och 2012 var hon ambassadör för Rosa Bandet och samlade tillsammans med konstnärskollegan Peter Sköld in nära 1 miljon kronor till Cancerfonden.
Hösten 2013 var hon ambassadör för GHD:s Rosa Bandet-kampanj och hösten 2014 släppte hon Rosa kokboken där 20 kvinnliga profiler medverkar, till förmån för Cancerfonden. Hösten 2015 släpptes uppföljaren och tillsammans samlade böckerna in 1,6 miljoner kronor. 2017 kom Blå kokboken med samma koncept men då var det männens tur och förmånstagare var Prostatacancerförbundet. I skrivande stund (våren 2018) har boken inbringat 600 000 kr. Anna är sedan 2017 ambassadör för Prostatacancerförbundet. Hon är även initiativtagare och programledare för Cancerpodden i hittills 60 episoder, där hon möter kända män och kvinnor, anhöriga och drabbade, forskare och läkare i starka samtal om cancer. Finns där poddar finns. Samt på cancerpodden.se.

Anna driver också ett antal bolag och arbetar bland annat som vd för Benzer Publishing AB som bland annat ger ut böckerna EATSweden. Hon driver även Smålandsgran.se, störst i Sverige på julgranar, tillsammans med sin bror.

Läs mer om Anna här.


Böcker skrivna av Anna Benson
C (2012)
Why not? (2012)
A (2013)
Rosa kokboken (2014)
Rosa kokboken II (2015)
Granboken (2015)
Jordgubbsboken (2016)
Blå kokboken (2017)